Gevallen, Wat nu?

Het voorkomen van een valpartij is natuurlijk het beste wat je kunt doen, maar soms val je toch. En doordat senioren of mensen met een beperking in Corona tijd minder vaak zorg en therapie, krijgen is het risico op vallen nog groter. Komt nog bij, dat je er minder vaak op uit kan gaan en thuis zelf oefeningen doen er helaas toch vaak bij inschiet. En als je gevallen bent roep je minder makkelijk even je buurman om je te helpen. Of de thuiszorg, of de ambulancedienst. Want je wilt geen extra risico lopen op besmetting. Dus sta je er alleen voor of probeer je het met je partner of mantelzorger op te lossen.
Als je gevallen bent is het heel belangrijk even de tijd te nemen om op adem te komen. Vallen gaat enorm snel, het is logisch dat je schrikt. Ga niet overhaast iets doen. Denk eerst goed na wat jouw mogelijkheden zijn. Als er iemand in de buurt is die jou kan helpen, roep die er dan zo snel mogelijk bij. Of bel je partner of mantelzorger. Zorg dat je altijd je telefoon of alarmering bij de hand hebt. Kijk voor een aantal tips maar eens naar dit filmpje van “Samen Beter Thuis”, dat kan je letterlijk op het goede been zetten als je zelf op de grond bent gevallen.

Bronnen:
Samen Beter Thuis : ondersteunt mantelzorg en zelfzorg met instructievideo’s en adviezen over verzorgen en verplaatsen

Scouters : biedt toegankelijke informatie, onafhankelijk advies en innovatieve hulpmiddelen voor en door mensen die beter willen bewegen, hun mantelzorgers en professionals. Op de Scouters website, het forum en de social media worden oplossingen, hulpmiddelen en ervaringen gedeeld.

ZonMw : Stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie.