Rookmelders in bestaande bouw vanaf 2022 verplicht

Wist jij dat het reukorgaan niet werkt wanneer je slaapt? Daarom vallen de meeste slachtoffers ‘s nachts door het inademen van rook. De rookmelderverplichting voor nieuwbouwhuizen bestaat al langer, maar vanaf 1 juli 2022 zijn rookmelders ook verplicht voor bestaande woningen. Het invoeren van deze nieuwe regel is dan ook bedoeld om levens te redden.
Als er brand in uw woning ontstaat, heeft u slechts drie minuten om uw huis veilig te verlaten. Het vuur en de giftige rook ontwikkelen zich razendsnel omdat onze woningen beter zijn geworden en onze inrichting brandbaarder is dan vroeger. Het voorkomen van brand is én blijft daarom van levensbelang.

Rookmelders op iedere verdieping

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen om brand te voorkomen kan ook in uw huis brand ontstaan. Een rookmelder kan u dan tijdig waarschuwen, zodat u binnen 3 minuten uw woning kunt verlaten. Rookmelders zijn zeker in de nachtelijke uren van levensbelang. Want als u slaapt ruikt u niets. Uw neus zal u dus niet waarschuwen als er brand of rook is in uw woning. Zorg ervoor dat u op iedere verdieping in uw huis een (werkende) rookmelder heeft. Vanaf 1 juli 2022 is dit dus ook verplicht in elke woning.

Controleer regelmatig of uw rookmelders ook nog steeds werken. Heeft u gehoorproblemen? Er zijn speciale rookmelders die niet alleen geluid maar ook trillingen en lichtflitsen produceren. Bent u minder goed ter been, maak dan afspraken met uw buren. U kunt bijvoorbeeld een rookmelder aanschaffen die de buren waarschuwt op het moment dat de rookmelder afgaat. Zij kunnen u dan helpen het huis snel en veilig te verlaten.

In de webshop van de brandwondenstichting kunt u verschillende rookmelders bestellen.

Bent u zelf niet in staat om de rookmelders op te hangen of kunt u wel wat hulp gebruiken? In heel Nederland zijn vrijwilligers actief in rookmelderteams. Zij kunnen u helpen bij het installeren van de rookmelders.