Dodenherdenking in Velsen

Dodenherdenking is voor velen een belangrijk moment in het jaar. Op donderdag 4 mei 2023 worden de oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Maar ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waaraan Nederland meedeed na de Tweede Wereldoorlog.

Gedurende de dag zijn er in Velsen verschillende herdenkingsmomenten. Collegeleden leggen namens de gemeente een krans. Alle inwoners zijn van harte welkom om samen deze herdenkingsbijeenkomsten bij te wonen. Om 20.00 uur houden wij 2 minuten stilte om stil te staan bij de slachtoffers.

Dodenherdenking 4 mei 2023

09.45 uurEerebegraafplaats Overveen. Aanwezig burgemeester Frank Dales.
10.00 uurHoogovenmonument, Tata Steel. Aanwezig wethouder Jeroen Verwoort.
10.00 uurBegraafplaats De Biezen. Onthulling herdenkingsplaquette Gerrit Otte.
Aanwezig wethouder Marianne Steijn.
11.00 uurWesterbegraafplaats. Aanwezig wethouder Marianne Steijn.
11.00 uurBegraafplaats Duinhof. Aanwezig burgemeester Frank Dales.
17.45 uurStart met het programma bij Plein 1945 in de Burgerzaal.
Aanwezig burgemeester Frank Dales en wethouders Jeroen Verwoort en Marianne Steijn.

Stille tocht van Plein 1945 naar begraafplaats Westerveld

18.45 uurKranslegging bij monument Plein 1945.
19.00 uurStille tocht naar begraafplaats Westerveld.
19.30 uurAankomst begraafplaats Westerveld.
20.00 uur2 minuten stilte.
20.05 uurSpeech burgemeester Frank Dales.
20.15 uurKranslegging door burgemeester Frank Dales.
20.30 uurEinde ceremonie.

Live stream vanaf Westerveld

Bent u niet in staat om aanwezig te zijn bij de herdenking op begraafplaats Westerveld maar zou u wel graag de herdenking willen bekijken? U kunt vanaf 19.45 uur meekijken via een livestream van RTV Seaport of via Facebook of YouTube

Bevrijdingsdag 5 mei 2023

11.00 uur Plein 1945. Toespraak en vrijheidsvuur ontstoken door burgemeester Frank Dales.

Aansluitend is er een vrijheidsconcert op Plein 1945 en een bevrijdingstocht waarbij verschillende voertuigen feestelijk door de woonkernen trekt. De exacte planning is te vinden via de website van het 4 en 5 mei Velsen comité